Wie aan sport doet, wil de hoogste prestatie in zijn sportbranche laten zien. Om dit te bereiken, moeten ze zowel mentale als fysieke factoren in overweging nemen. Zelfs getalenteerde mensen die fysiek het beste zijn, moeten weten dat ze niet succesvol kunnen zijn zonder hun indrukwekkende lichaamsbouw, de kracht van de geest en de wil om die sport te beoefenen. Dit artikel bevat informatie over motivatie en hoe dit fysieke activiteit kan beïnvloeden.

Motivatie en sportprestaties

Hoe beïnvloedt motivatie sportprestaties?Motivatie is de wilskracht die iemand in staat stelt om op te staan ​​en actief te worden. Er wordt niets gedaan zonder motivatie. Met dit in gedachten is het duidelijk hoe motivatie (of het gebrek daaraan) de prestaties kan beïnvloeden. Een ongemotiveerd persoon zal niet geneigd zijn om deel te nemen aan trainingen en zal niet teveel trainen. Een atleet mag nooit verwachten succesvol te zijn als hij niet wint. Om deze reden zou het niet verkeerd zijn om te zeggen dat motivatie de belangrijkste factor is die winnaars van verliezers onderscheidt.
Dus hoeveel verschil maakt motivatie echt? En is er een schaal waarop motivatie kan worden gemeten? Hoewel het moeilijk is om een ​​attitude te meten, geven de uit te voeren tests redelijk consistente resultaten. Met behulp van dit soort metingen hebben onderzoekers meer dan een paar onderzoeken over dit onderwerp gedaan. Deze studie wees uit dat atleten superieure resultaten behalen wanneer ze gemotiveerd zijn om succesvol te zijn in plaats van gewoon niet te falen. Dit is logisch omdat een persoon die gemotiveerd is om te winnen, een positief perspectief heeft op zijn doelen. Integendeel, een persoon die simpelweg probeert om mislukking te vermijden, heeft een negatieve kijk en vreest voor mislukking in plaats van de overwinning te zoeken. Dit kan gedeeltelijk te wijten zijn aan de angst die bij de meeste mensen gepaard gaat met een negatief zijzicht.

Drie theorieën over motivatie

Wanneer je te maken hebt met iets dat een beetje moeilijk te bewerken en te meten is, is het noodzakelijk om de verschillende motivatietheorie te herzien. Deze theorieën zijn:
Orlando human relations theory: Deze theorie, ontwikkeld door een sociale wetenschapper genaamd Elton Mayo, stelt dat de sociale behoeften van een individu de belangrijkste motiverende factor zijn. Terwijl de meeste van Mayo’s andere theorieën van zijn tijd zich concentreerden op de materiële behoeften en verlangens van de gemiddelde werknemer, stelt Mayo voor dat werkgevers moeten proberen hun werknemers als individuen te behandelen in plaats van collectief te werken. Het idee kan als volgt worden samengevat: als mensen gelukkig zijn, doen ze het beste werk.
De theorie van de menselijke behoeften van Maslow en Herzberg: Dit is een brede theorie die stelt dat motivatie door geen enkele factor wordt bepaald. In wezen beperkt deze theorie alles tot een reeks psychologische motivaties die zijn opgesplitst van de belangrijkste naar de minst belangrijke. Het enige echte probleem met deze theorie is dat mensen het nooit volledig eens zullen zijn met hoe elke menselijke behoefte moet worden opgelost. Hoe beïnvloedt motivatie sportprestaties?
Taylor’s wetenschappelijke managementtheorie: deze theorie is absoluut de eenvoudigste van de drie. Voorstanders van Taylor’s theorie zeggen dat de belangrijkste motiverende factor voor een werknemer geld is en dat het heel weinig is. Het moet gezegd worden dat winnen de motiverende factor is om deze logica toe te passen in een sportieve setting. Hoe dan ook, iemand wordt direct gemotiveerd door datgene waarnaar hij streeft. Deze theorie wordt niet meer zo gerespecteerd als vroeger, omdat de invoering van hogere lonen er vaak niet in is geslaagd de tegenstand onder ontevreden arbeiders te verdrijven. Om eerlijk te zijn, de arbeidsomstandigheden waren destijds zo slecht dat het gemakkelijk te begrijpen is waarom een ​​lichte loonsverhoging niet zo goed werkte.

Manieren om motivatie te vergroten

Er zijn een paar trucs waarmee u de motivatie kunt vergroten en de gewenste resultaten kunt behalen. Wetende dat de eerste stap positief denken is, kunnen de dingen die aandacht nodig hebben als volgt worden opgesomd:
Een reismaatje kiezen: iedereen wil indruk op iemand maken, of ze het nu toegeven of niet. In feite is dit waarschijnlijk een deel van de reden om in de eerste plaats te beginnen met trainen. In plaats van dit feit te ontkennen, kan men het in zijn voordeel gebruiken. Daarom moet een manier van samenwerken of een collega worden gekozen. De wetenschap heeft het belang van deze factor bevestigd. Twee groepen zijn bijvoorbeeld begonnen met hun afslankprogramma. Degenen die begonnen met het kiezen van een collega in een studie, hadden een slagingspercentage van 95%, terwijl degenen die alleen werkten een slagingspercentage van 76% hadden. Hoe beïnvloedt motivatie sportprestaties?
Focus op de sterkste tegenstander: wanneer iemand zich moe voelt en op het punt staat op te geven, moet hij zijn tegenstander voor zich neerzetten. Hij moet denken dat hij de moeilijkste trainingen heeft afgerond en moet presteren. Deze manier van denken motiveert de persoon weer en zorgt ervoor dat hij aan kracht wint. Om een ​​zet te doen, moet hij opletten wanneer zijn tegenstander een beetje ontspannen en moe is.
Kleinere doelen stellen: het is een goed idee om een ​​reeks kleinere trainingsdoelen te stellen in plaats van alles tegelijk te doen. De menselijke geest houdt van het gevoel iets bereikt te hebben, ook al is er maar één fase van het hele regime, dus de motivatie om de gestelde kleine doelen te bereiken is een grote kracht die naar het hoofddoel leidt.
Focus op wat motiveert: er zijn dingen die iedereen motiveren en ze zijn anders. Dit kan bijvoorbeeld een goed nummer zijn of zijn favoriete film kijken. Of het kan een slogan zijn of een citaat van iemand die echt bewonderd wordt. Wat ook motiveert, moet worden geïdentificeerd, gebruikt en benut.
Motivatie is echt iets dat niet kan worden aangeleerd. Hoewel er manieren zijn om de motivatie te vergroten en enkele tips, kan men het motivatiepad naar succes alleen vinden als de baan moeilijk wordt. Wanneer de persoon op het punt komt dat ze echt worstelen met hun training, krijgen ze de gedachten dat de meeste mensen falen en kunnen ze nadenken over motivatie. Als hij zich echter concentreert op de succesvolle, niet op de niet-succesvolle, om zijn motivatie niet te verminderen, kan hij tot de succesvolle behoren.

Referenties:
https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-power-prime/200910/sports-what motiveert
https://www.nataliecook.com/blog/how-does-motivation-affect-sports-performance

Auteur: Ozlem Guvenc Agaoglu