Een snelle Google-zoekopdracht naar gewoontevorming leert dat het waarschijnlijk maar 21 dagen duurt. Of cijfers die de week aangeven als 18, 28 of zelfs 31ste wijziging, maar de standaardaanbevelingen niet. Veel van de experts die zelfhulp bieden, suggereren dat als een gedrag zich gedurende een bepaald aantal dagen herhaalt, het gedoemd is om die gewoonte te ontwikkelen.
Maar het vormen van gewoontes is niet zo eenvoudig: de meeste mensen weten immers uit eigen ervaring dat sommige gewoonten vrij gemakkelijk te ontwikkelen zijn. Iemand die bijvoorbeeld meerdere avonden achter elkaar naar grappige films kijkt, kiest ervoor om plezier te hebben door elke avond naar deze films te kijken. Wanneer dezelfde persoon echter probeert een dagelijkse bewegingsgewoonte aan te nemen, zal hij niet zo gretig zijn. Waarom sommige gewoonten gemakkelijk worden gevormd, terwijl andere waarschijnlijk niet zullen blijven bestaan.
Hoe lang het duurt om een ​​nieuwe gewoonte te vormen, hangt af van de kracht van het oude gedrag. Het duurt langer voor iemand die 10 jaar lang elke dag ijs heeft gegeten dan iemand die 10 jaar lang 1 keer per week ijs heeft gegeten. Als de persoon al een wekelijkse sportschoolroutine heeft, is het gemakkelijker om twee keer per week een sportschoolroutine te maken.
In plaats van je te concentreren op een specifieke deadline om een ​​gewoonte te vormen, zou het nuttig zijn om het verslavingsproces dag voor dag te overwegen. Het gebruik van enkele strategieën zal het proces versnellen en de nieuwe gewoonte kan permanent worden gemaakt. Deze strategieën zijn:

Kleine en specifieke doelen definiëren

Hoe lang duurt het voordat ik een nieuwe gewoonte heb gevormd?Als u een gewoonte in een onderwerp probeert te ontwikkelen; waarschijnlijk zijn de doelen in gedachten groot en uitgebreid. Bijvoorbeeld een huis huren voor een meer georganiseerd leven of op tijd schoolwerk leveren. Deze doelen zijn cruciaal voor motivatie op de lange termijn, maar de motivatie helpt niet om vast te houden aan nieuwe gewoonten. Omdat wanneer men bedenkt dat een abstract doel, zoals meer georganiseerd zijn, in dit scenario een dubbelzinnig en abstract doel wordt gecreëerd dat niet het eigen slagingspercentage van de persoon volgt. Laten we zeggen dat zelfs als iemand de hele dag zijn kast vasthoudt, hij zich nog steeds een mislukkeling voelt als hij naar zijn rommelige keuken kijkt.
Een gewoonte is gewoon een repetitief gedrag. Voordat u een nieuwe gewoonte ontwikkelt, is het noodzakelijk om een ​​klein, specifiek gedragsdoel vast te stellen. Probeer bijvoorbeeld in plaats van meer georganiseerd te zijn, elke zondagochtend kleding te wassen of te strijken. Dit doel werkt omdat het concreet is. En totdat deze gewoonte automatisch wordt, met andere woorden, het is een gedrag dat keer op keer kan worden herhaald totdat het een gewoonte wordt.

De gewoonte gemakkelijk maken

Hoe lang duurt het voordat ik een nieuwe gewoonte heb gevormd?Stel dat u een gezondere eetgewoonte wilt ontwikkelen. Als de persoon gemotiveerd is om de verandering aan te brengen en graag gezond eet, moet deze gewoonte normaal gesproken gemakkelijk worden verworven. Hij moet nadenken over de logistieke en mentale hindernissen die hem kunnen tegenhouden en manieren vinden om ze te overwinnen. Als iemand bijvoorbeeld na het werk te moe is om te koken, bestelt hij sneller dan normaal kant-en-klaarmaaltijden die om deze reden als ongezond worden beschouwd. In plaats van vermoeidheid te bestrijden, zou hij manieren moeten bedenken om het obstakel te omzeilen. Terwijl elke week de middag kan worden besteed aan het bereiden van voedsel voor de komende vijf dagen. Of ze zoeken misschien naar voorverpakte bezorgdiensten voor gezonde maaltijden in de buurt, of overwegen zelfs om de nachtrust te verlengen om de vermoeidheid in de middag te verminderen. In plaats van de persoon zelf teleur te stellen, moet hij manieren bedenken om obstakels weg te nemen en het verslavingsproces te vergemakkelijken.

Een accountant aanstellen

Verantwoording afleggen aan een ander verhoogt de motivatie. Soms is de persoon misschien niet in staat om aan zijn eigen innerlijke verwachtingen te voldoen, maar teleurstelling bij zijn vrienden en familie wordt als erger ervaren. Door een verantwoordelijke aan te stellen, handelt hij met de psychologie van verantwoordelijkheid en kan hij die in zijn voordeel gebruiken. Het vinden van een verantwoordelijke persoon kan op verschillende manieren helpen. Soms is het voldoende om een ​​andere persoon te vertellen dat ze proberen een nieuwe gewoonte te vormen om op het pad van de gewoonte te blijven. Hij / zij kan herhaalde controlesessies houden of de persoon voor wie hij / zij verantwoordelijk is vragen om herinneringen en bemoedigende woorden te zeggen.
De verantwoordelijkheidspartner kan ook iemand zijn die naar hetzelfde doel werkt als de persoon zelf. Als hij probeert een trainingsgewoonte te ontwikkelen, kan het zijn dat een vriend naar de sportschool wil gaan om een ​​gezamenlijk trainingsprogramma te maken. Zelfs op dagen dat het de voorkeur heeft om in bed te blijven in plaats van de elliptische machine te gebruiken, is het voldoende om de persoon de deur uit te krijgen door hem aan te kleden met de gedachte een vriend teleur te stellen.

Externe en interne herinneringen gebruiken

Hoe lang duurt het voordat ik een nieuwe gewoonte heb gevormd?Experimenteer met andere tools die kunnen worden gebruikt om post-itnotities, takenlijsten, dagelijkse telefonische alarmen en externe herinneringen te maken. Opgemerkt moet worden dat het proces van het creëren van nieuw gedrag mogelijk inhoudt dat een oud gedrag moet worden gestopt. Naast het maken van herinneringen over gewenst gedrag, moet de persoon ook zichzelf eraan herinneren. Daarnaast zijn interne herinneringen ook belangrijk. Als de persoon vastzit in een nutteloos denkproces, kan hij mentale herinneringen gebruiken om de mal te doorbreken.
Hij kan een uitdrukking kiezen om te herhalen als er negatieve gedachten opkomen. Als hij bijvoorbeeld merkt dat hij denkt dat ik een hekel heb aan naar de sportschool gaan, moet hij op die gedachte reageren. De manier waarop hij reageert, is dat hij die training doet, en dat is de beste manier om te reageren. Het helpt om een ​​belangrijke stap te zetten in het aanleren van de gewoonte.

Tijd voor jezelf maken

Dat mag niet worden vergeten; Gewoontevorming is geen opwaarts traject, dus als iemand op een dag een fout maakt bij het aannemen van een gewoonte, moet hij geen stress hebben. Als er een kleine fout wordt gemaakt, moet deze niet meteen opgeven. Omdat het tijd kost om nieuwe gewoonten te ontwikkelen, maar hoewel het tijd kost om het te verwerven, duurt het lang, zelfs een heel leven als de gewoonte is verworven.

Referenties:
ttps: //www.psychologytoday.com/us/blog/taking-it-easy/202001/how-long-does-it-take-form-new-habit
https://bulletproofmusician.com/how-long-does-it-really-take-to-form-a-new-habit/

Auteur: Ozlem Guvenc Agaoglu